EU:n asetusesitys ajoneuvojen kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta, asetusten (EU) 2018/858 ja 2019/1020 muuttamisesta sekä direktiivien 2000/53/EY ja 2005/64/EY kumoamisesta

 

Euroopan Komissio on antanut 13.7.2023 otsikon mukaisen esityksen Euroopan parlamentille ja ministerineuvostolle. Ehdotetulla asetuksella kumottaisiin sekä tyyppihyväksyntädirektiivi 2005/64/EY että romuajoneuvodirektiivi 2000/53/EY ja korvattaisiin ne yhdellä säädöksellä.

Asetus on suoraan jäsenmaita velvoittavaa EU-lainsäädäntöä ja kansallisesti olisi tarpeen säätää vain joistakin yksityiskohdista. Asetuksen tavoitteena on kriittisten raaka-aineiden kierrätys EU:ssa, kiertotalouden kehittäminen, varmistaa romuajoneuvojen parempi talteenotto ja käsittely sekä vähentää EU:n ulkopuolelle joutuvien romuajoneuvojen määrää.

Mitä uutta asetusehdotuksessa on nykyiseen romuajoneuvodirektiiviin verrattuna? Mm.

  • Moottoripyörät mukaan direktiiviin
  • Kierrätettävyys tyyppihyväksynnän vaatimuksiin
  • Laajennettu tuottajavastuu
  • Kierrätystavoitteet, erityisesti muovit
  • Romuajoneuvojen keräämiselle ja käsittelylle lisää vaatimuksia
  • Omistajanvaihdokseen ja vientiin rajoituksia

SMOTO on laatinut asetusesityksestä ja sen ongelmakohdista muistion, jonka voit ladata ja lukea täältä.

Asetusesityksen ongelmakohtia moottoripyörien (ja muiden ajoneuvoryhmien) omistajalle

  • Moottoripyörien romutus tapahtuisi vastaisuudessa pelkästään valtuutetuissa käsittelylaitoksissa.
  • Moottoripyörien osien uudelleen käyttö vähenisi ja kierrätys muuttuisi pelkän raaka-aineen kierrätykseksi autojen tavoin.
  • Olisi arvioitava, ovatko osat ja komponentit, jotka on poistettu romuajoneuvosta, soveltuvia uudelleenkäyttöön, uudelleenvalmistukseen tai kunnostamiseen, kierrätykseen, tai muuhun käsittelyyn.
  • Kaikki myytävät tai muille toimitettavat osat olisi merkittävä ajoneuvon valmistenumerolla, purkajan tiedolla ja niille olisi annettava takuu.
  • Romutuksen kustannukset tulisivat käyttäjien maksettavaksi kierrätysmaksuina. Arvio kustannuksista: tuottaja 66 €/ajoneuvo, valmistaja 39 €/ajoneuvo, kaksipyöräisten osalta tuskin riittävät alhaisten määrien takia.
  • Romuttamisesta voisi periä maksun, jos ajoneuvosta puuttuu olennaisia osia tai komponentteja.
  • Ajoneuvoa myydessä sen omistajan olisi todistettava, että ajoneuvo ei ole romuajoneuvo.
  • Romuajoneuvon määritelmästä on annettu kriteereitä, mm. ajoneuvon valmistenumero puuttuu, omistaja ei ole tiedossa, ajoneuvoa ei ole katsastettu jne.
  • Ajoneuvo olisi toimitettava romutukseen, jos se on korjauskelvoton, ts. se on teknisesti pahasti vaurioitunut (7 kriteeriä) tai jos se on taloudellisesti korjauskelvoton, ts. sen markkina-arvo on alle korjauskustannusten.
  • Käytettyjä ajoneuvoja saisi viedä EU:n ulkopuolelle vain, jos ne eivät ole romuajoneuvoja ja ne ovat liikennekelpoisia. Tulli velvoitettaisiin valvomaan vientiä.
  • Euroopan komissio voisi antaa asetuksen nojalla varsin laajasti delegoituja säädöksiä.

Asetusesityksen käsittely Euroopan parlamentissa

  • Parlamentti on laatinut alustavan raportin aiheesta 29.1.2025
  • Parlamentin jäsenet voivat tehdä siihen vielä omat lisäyksensä
  • Lisäysten jälkeen parlamentti äänestää niistä ja muodostaa raportin pohjalta kantansa
  • Parlamentin raportissa lisäyksiä (210 kpl!)
    • L1e ja L2e -luokat, ts. mopot lisätty asetuksen piiriin
    • Ajoneuvon liikennekäytöstä poisto olisi mahdollista korkeintaan 7 vuoden ajaksi. 5 vuoden liikennekäytöstä poiston jälkeen ajoneuvo olisi toimitettava viranomaisten tarkastettavaksi.
    • Käytettyä ajoneuvoa myydessä riittäisi, että sen omistaja ilmoittaisi, onko ajoneuvo romuajoneuvo tai ei.
    • Komission tulisi antaa delegoitu säädös ajoneuvon tiekelpoisuuden arviointiin.
    • Ajoneuvo olisi taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alle korjauskustannusten tai jos sen omistaja ei halua maksaa korjauskustannuksia.

Asetusesityksen käsittely ministerineuvostossa

  • Käsittely alkoi 29.2.2024
  • Keskusteltu koko ehdotuksesta
  • Käsittely jatkuu 2025 aiheista:
    • Romuajoneuvon määritelmä ja kriteerit
    • Käytetyn ajoneuvon ja romuajoneuvon erottaminen toisistaan
    • Romuajoneuvojen keräys ja käsittely
    • Käytettyjen ajoneuvojen vienti EU:n ulkopuolelle

Esitys on nyt etenemässä Euroopan parlamentissa ja neuvostossa. Nyt on viimeiset hetket vaikuttaa siihen! Miten? Ota yhteyttä omaan edunvalvontajärjestöösi.