Euroopan Unioni tähtää 90 prosentin liikenteen päästövähennyksiin sekä pottomoottorien kieltoon. Autovalmistajat ovat tarttuneet mahdollisuuteen ja myyvät uusia sähkö- ja hybridiautoja, mutta moottoripyörävalmistajat eivät ole innostuneet. Mitä moottoripyöräteollisuus oikein odottaa?
EU.n autovalmistajille asettamat CO2-rajat, monien maiden suunnitelmat uusien polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen myyntikiellosta ja ympäristövyöhykkeiden kasvava määrä ovat syitä siihen, että autovalmistajat kehittävät hybridi- ja täyssähköautoja. Monet maat ovat jo ilmoittaneet vuoden, jonka jälkeen uusia, polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvoja ei tulisi myydä. Euroopan vihreän kehityksen ohjelmassa (Green Deal) ajetaan rajoituksia polttomoottoriajoneuvoille. Liikenteen päästöjä on vähennettävä 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen kieltäminen ja ympäristövyöhykkeet vaikuttavat myös moottoripyöriin. Lisäksi Euro-päästöluokat 4 ja 5 pakottavat valmistajia siirtämään monia malleja pois Euroopan markkinoilta. Erityisesti tämä vaikuttaa isompiin touring-malleihin, joista esimerkkeinä Hondan Pan-European ja Yamahan FJR 1300 ovat kadonneet, sillä niitä ei pystytty päivittämään päästöluokkien mukaisiksi. Myös Kawasaki Z1000, ZZR1400, Honda VFR ja Harley-Davidsonin Sportster ovat poissa.
Eurooppa on vain 2,5 prosenttia globaaleista markkinoista
Sähkömoottoripyöriä tekevät yhä samat valmistajat kuin ennen, esimerkiksi Zero, Evoke, Damon ja Energica. Vakiintuneista moottoripyörävalmistajista Harley-Davidsonilla on LiveWire-malli, KTM:llä joitakin kurapyöriä ja BMW:llä C-Evolution-mallin skootteri. Autoteollisuuteen verrattuna kehitys on minimaalista.
Eurooppa on noin 2,5 prosenttia globaaleista moottoripyörämarkkinoista. Vuonna 2020 myytiin 56,5 miljoonaa moottoripyörää, joista vain 1,5 miljoonaa Euroopassa. Näistä 75 000 oli sähköisiä. Euroopan ja Pohjois-Amerikan ulkopuolella moottoripyörät ovat yleisesti pieniä, jonka vuoksi moottoripyörävalmistajilla ei ole kiire isompien mallien kanssa.
Yadea, maailman toisiksi suurin moottoripyörävalmistaja ja suurin sähköisten kaksipyöräisten valmistaja (www.motorcyclesdata.com), myi vuonna 2020 5,6 miljoonaa sähköskootteria pääosin Kiinassa. Intian hallitus asetti tavoitteen, että vuoteen 2025 mennessä 90 prosenttia kaksipyöräisistä olisi sähkökäyttöisiä. Tämä tarkoittaa noin 20 miljoonaa sähkömoottoripyörää per vuosi. On siis turha odottaa, että isot japanilaiset moottoripyörävalmistajat käyttäisivät aikaa ja rahaa eurooppalaisiin markkinoihin.
Lähes puolet haluaisi sähkömoottoripyörän
Jos Japanin neljä isoa valmistajaa tai Euroopan valmistajat eivät näytä investoivat suuriin polttomoottorikäyttöisiin pyöriin enää, miksi ei ole ilmestynyt (sähköisiä) vaihtoehtoja? Honda, KTM, Piaggio ja Yamaha perustivat Electric Battery Consortiumin ja julkistivat standardin vaihdettaville akuille, jotka toimivat pienissä moottoripyörissä. Valmistajat eivät kuitenkaan ole kehittäneet keskikokoisia tai isoja sähkömoottoripyöriä. Vaikka polttomoottorikäyttöisiä pyöriä ei välttämättä tarvitse korvata, tulisi vaihtoehdon olla olemassa.
Bikesuren tutkimuksen mukaan 47,6 prosenttia brittiläisistä motoristeista haluaisi sähkömoottoripyörän, mutta toisaalta 44 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, ettei polttomooottorikäyttöisten moottoripyörien myyntiä tulisi koskaan kieltää. Hallitukset ympäri maailmaa puhuvat polttomoottorien vaihtamisesta sähkömoottoreihin. Onkin kovin outoa, että moottoripyörävalmistajat yhä viivyttelevät.
Teksti on käännös Dolf Willigersin blogista Where are the electric motorcycles?
Alkuperäinen teksti on saatavilla: https://www.femamotorcycling.eu/where-are-the-electric-motorcycles/
Bikesuren tutkimus: https://www.bikesure.co.uk/bikesureblog/2021/03/electric-opinions-survey.html